Γωνιές ή κέντρα δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου
Στο
νηπιαγωγείο , ο εσωτερικός χώρος διαμορφώνεται σε επιμέρους χώρους ,
στις ονομαζόμενες "γωνιές" ή κέντρα δραστηριοτήτων των νηπίων .
Πρόκειται απλά για οριοθετημένους χώρους με συγκεκριμένη λειτουργικότητα
και εξοπλισμένες με κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό .
Ορισμένες από τις γωνιές λειτουργούν από την αρχή της σχολικής χρονιάς , όπως είναι η γωνιά συζήτησης ή η παρεούλα μας .
Άλλες
πάλι αναπροσαρμόζονται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς ανάλογα με
τα ενδιαφέροντα των νηπίων και τη θεματολογία με την οποία ασχολούμαστε
. Για παράδειγμα , η παραδοσιακή γωνιά ή η γωνιά του λαογραφικού
μουσείου μπορεί να προκύψει από κάποιο σχέδιο εργασίας . Το ίδιο
συμβαίνει και με το μαγαζάκι της τάξης , το οποίο κατά τη διάρκεια της
σχολικής χρονιάς μπορεί να γίνει παντοπωλείο , μανάβικο , ιχθυοπωλείο ,
υποδηματοποιείο κλπ .
Στην
οργάνωση των γωνιών πρέπει να συμμετέχουν και τα ίδια τα παιδιά .
Επίσης μπορούν να συμμετέχουν και στην επιλογή του ονόματος . Μπορούν να
επιλέξουν έναν πιο πρωτότυπο τίτλο για την κάθε γωνιά . Για παράδειγμα :
η γωνιά της βιβλιοθήκης μπορεί να ονομαστεί η βιβλιοχώρα μας ή ταξίδι
στο μαγικό κόσμοι των παραμυθιών ή ταξίδι στην παραμυθοχώρα .
Η γωνιά του οικοδομικού υλικού μπορεί να έχει τον τίτλο : "παίζουμε με το οικοδομικό υλικό ;"
Η γωνιά των εικαστικών μπορεί να ονομαστεί η χρωματοχώρα μας ή με πινέλα και φαντασία ...
Η γωνιά των μαθηματικών ή της αρίθμησης , μπορεί να έχει το όνομα :ταξίδι στην αριθμοχώρα ...
Η γωνιά της μουσικής μπορεί να έχει το όνομα στον κόσμο της μελωδίας ή ταξίδι μέσα στο πεντάγραμμο ...
Η
γωνιά της γλώσσας , της γραφής , της ανάγνωσης μπορεί να έχει έναν πιο
πρωτότυπο τίτλο , όπως ταξίδι στη χώρα της αλφαβήτας ή ταξίδι στη
γραμματοχώρα ...
Η γωνιά των φυσικών επιστημών και της μελέτης περιβάλλοντος μπορεί να ονομαστεί : ερευνώ και ανακαλύπτω το περιβάλλον ...
Η γωνιά του ηλεκτρονικού υπολογιστή μπορεί να ονομαστεί απλά ο υπολογιστούλης μας .
Καρτέλες για τη γωνιά της μεταμφίεσης , το κουκλοθέατρο και το κουκλόσπιτο .
Στην
αρχή της σχολικής χρονιάς καλό είναι να μη λειτουργούν όλες οι γωνιές
και να μην υπάρχει μια πληθώρα παιχνιδιών . Η νηπιαγωγός που γνωρίζει το
χώρο και τα νήπια που θα φοιτήσουν εκ των προτέρων , μπορεί να
οργανώσει τις γωνιές με περισσότερη άνεση . Καλό είναι να υπάρχει η
γωνιά του οικοδομικού υλικού από την αρχή .
Για τον εξοπλισμό της κάθε γωνιάς θα αναφερθώ σε άλλη ανάρτησή μου .
Επίσης
εκτός από τις γωνιές και τα τραπεζάκια καλό είναι να οριοθετούνται και
να ορίζεται με τι μπορούν να παίξουν στο καθένα στις ελεύθερες
δραστηριότητες . Αυτό το ορίζει η νηπιαγωγός μαζί με τα νήπια , ανάλογα
με το χώρο που διαθέτει και τα ενδιαφέροντα των νηπίων .
Μια πινακίδα για τον πίνακα που τοποθετούνται οι ζωγραφιές των παιδιών .