Ελάτε να ασχοληθούμε με τους μαγνήτες!
| Αφήστε σχόλιοΠροέλευση
Σε φυσική κατάσταση, ο μαγνήτης συναντάται κυρίως με τη μορφή του ορυκτού μαγνητίτη από τότε που ανακαλύφθηκε από το Θαλή τον Μιλήσιο κοντά στην ελληνική πόλη Μαγνησία της Μικράς Ασίας. Μερικές φορές, μαγνητικές ιδιότητες διαθέτουν και οι μετεωρίτες.
Ιδιότητες του μαγνήτη
- Ο μαγνήτης έλκει ή έλκεται μόνο από υλικά που περιέχουν κυρίως σίδηρο, νικέλιο ή κοβάλτιο.
- Ένας μαγνήτης κρεμασμένος με νήμα περιστρέφεται ωσότου προσανατολιστεί στον μαγνητικό άξονα της Γης. Ο πόλος που δείχνει το Βορρά ονoμάζεται βόρειος (πόλος +) και αυτός που δείχνει το Νότο ονομάζεται νότιος (πόλος -). Η ιδιότητα αυτή βρίσκει εφαρμογή στην πυξίδα.
- Οι δυο αντίθετοι πόλοι έλκονται και οι δυο όμοιοι απωθούνται.
- Ένα μαγνητικό πεδίο περιβάλλει το μαγνήτη.
- Οι δυνάμεις των μαγνητών προστίθενται.
- Το μαγνητικό πεδίο διαπερνάει τα διάφορα υλικά.
Στην καθημερινή ζωή, οι μαγνήτες χρησιμοποιούνται για:
- Να μαζεύουμε σιδερένια αντικείμενα (βελόνες, καρφίτσες, συνδετήρες…)
- Να κρατάμε σε επαφή δυο αντικείμενα (κλείσιμο ντουλαπιών, κλείσιμο της πόρτας του ψυγείου…)
- Να στηρίζουμε αντικείμενα σε κατακόρυφο (σιδερένιο) υποστήριγμα (ντοκουμέντα σε μαγνητικό πίνακα, κομμάτια παζλ για τον τοίχο, διακόσμηση, μαγνητικά γράμματα…)
- Να προσανατολιζόμαστε (μαγνητική βελόνα)
- Την κατασκευή διαφόρων ηλεκτρικών συσκευών.”
ΠΕΙΡΑΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ
” Tο πέταγμα του χαρταετού”
Υλικά:
- Ένα κομμάτι χαρτί
- Έναν συνδετήρα μεταλικό
- Κλωστή
- Χαρτοταινία
- Ψαλίδι
- Δυνατό μαγνήτη
Κόβετε το χαρτί σε σχήμα χαρταετού και μέγεθος περίπου 8 εκατοστών, και προσαρμόζετε στη μια γωνία, τον συνδετήρα. Στην αντίθετη γωνία, κολλήστε με τη χαρτοταινία, μια κλωστή περίπου 20 εκατοστών. Την άλλη άκρη της κλωστής κολλήστε με χαρτοταινία την κλωστή σε μια επίπεδη επιφάνεια. Χρησιμοποιήστε έναν δυνατό μαγνήτη για να ανασηκώσετε τον συνδετήρα και να κάνετε την κλωστή να τεντωθεί σε όλο το μήκος της. Κρατήστε τον χαρταετό ανάμεσα στα δάχτυλά σας και σιγά σιγά απομακρύνετε τον μαγνήτη από τον συνδετήρα. Όταν αφήνετε τον χαρταετό, αυτός “πετάει”, ενώ δεν ακουμπάει τον μαγνήτη.
Συμπέρασμα:
Οι μαγνήτες έχουν ένα μαγνητικό πεδίο, μια αόρατη δύναμη που προσελκύει κάποια είδη μετάλλου. Τα μεταλλικά αντικείμενα μέσα στο μαγνητικό πεδίο δεν χρειάζεται να ακουμπούν τον μαγνήτη για να μαγνητιστούν.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΓΝΗΤΕΣ
Το ψάρεμα
Δένουμε ένα μαγνήτη στην άκρη ενός ραβδιού.
Γεμίζουμε ένα ρηχό καλάθι ή ένα κουτί από παπούτσια με διάφορα
αντικείμενα από την τάξη, όπως μολίβια, γόμες, συνδετήρες, ψαλίδια κλπ.
Κάθε ένα παιδί αναφέρει ένα αντικείμενο που πιστεύει ότι είναι μαγνητικό
και μετά προσπαθεί να το ψαρέψει για να δει αν θα κολλήσει στον
μαγνήτη. Καταγράφουμε ποια αντικείμενα κολλούν στο μαγνήτη και ποια όχι.
Αν ένα αντικείμενο εχεί και μαγνητικά και μη μαγνητικά μέρη όπως το
ψαλίδι με την πλασική λαβή, επεξεργαζόμαστε ομαδικά την πληροφορία: Ποιο
μέρος είναι μαγνητικό; Γιατί; Στη συνέχεια διαχωρίζουμε και
ομαδοποιούμε τα αντικείμενα σε μαγνητικά, μη μαγνητικά κι εκείνα που
έχουν απο κοινούν μαγνητικά και μη μαγνητικά μέρη. Τα παιδιά με τη σειρά
γεμίζουν το κουτί με διαφορετικά αντικείμενα, και χρησιμοποιούν
διαφορετικά είδη μαγνητών καθώς και μαγνήτες με διαφορετική ισχύ.
Όλοι οι μαγνήτες έχουν την ίδια ισχύ;
Υλικά:
- Ένας σωρός από βελόνες πλεξίματος διαφορετικών υλικών
- Μαγνήτες, ένας για κάθε παίκτη (στη συνέχεια του παιχνιδιού οι μαγνήτες αλλάζουν παίκτη με σειρά)
Ανάμεσα στις βελόνες, τα παιδιά διαλέγουν αυτές που έλκονται κι αυτές που δεν έλκονται από τον μαγνήτη.
Σκοπός του παιχνιδιού: Να πιάσουν όσο το δυνατόν περισσότερες βελόνες ή βελόνες με την μεγαλύτερη αξία (αν έχει αποδοθεί διαφορετική αξία στην κάθε βελόνα)
Διαδικασία: Τα παιδιά αποφασίζουν για τη σειρά που θα παίξουν. Με τη βοήθεια του μαγνήτη, κάθε παίκτης προσπαθεί να πιάσει τη βελόνα της προτίμησής του. Αν το πετύχει χωρίς να κινηθούν τα άλλα αντικείμενα του παιχνιδιού, συνεχίζει να παίζει. Διαφορετικά, συνεχίζει ο επόμενος. Όταν τελειώσουν οι βελόνες, κερδίζει αυτός που έχει τις περισσότερες.
“Γάτα - Μαγνήτης”
Στόχος: Συνειδητοποίηση των μαγνητικών πεδίων: απόσταση, δύναμη
Υλικά: Ένας μαγνήτης, μια κυλινδρική μπαταρία, μια κιμωλία, με την οποιά θα χαράξουμε δυο γραμμές 9την αφετηρία και το τέρμα) σε μια ορισμένη απόσταση.
Σκοπός του παιχνιδιού: Να μετακινήσει ο παίκτης την μπαταρία με τη βοήθεια ενός μαγνήτη, χωρίς να την αγγίξει, σε μια δεδομένη απόσταση.
Διαδικασία: Τα παιδιά εναλλάσσουν τους ρόλους παίκτη και παρατηρητή-κριτή. Κάθε παίκτης προσπαθεί να φέρει την μπαταρία από τη αφετηρία στη γραμμή του τερματισμου, χάρη στο μαγνητικό πεδίο του μαγνήτη. Αν η μπαταρία έρθει σ᾽επαφή με το μαγνήτη, ο παίκτης χάνει τη σειρά του.
“Λαβύρινθος”
Στόχος:Χρήση μαγνητικού πεδίου διαμέσου των υλικών.
Υλικά: Μια λεπτή επιφάνεια (χαρτόνι, ξύλο,πλαστικό) στην οποία σχεδιάζεται ένας λαβύρινθος, ένας μαγνήτης, από ένα ίδιο σιδερένιο αντικείμενο για κάθε παίκτη (διαφοροποιείται με κάποιο χρὠμα): συνδετήρας, σιδερένιοι κρίκοι…
Διαδικασία:
Με τη σειρά του κάθε παίκτης μετακινεί το πιόνι του προς το μέρος που πιστεύει ότι είναι η έξοδος του λαβύρινθου, χρησιμοποιώντας το μαγνήτη του κάτω από την επιφάνεια. Κάθε παίκτης είναι υποχρεωμένος να μετακινεί το πιόνι του προσεκτικά μέσα από τη διαδρομή που επιβάλλει ο λαβύρινθος. Αν δεν τα καταφέρει, ο παίκτης χάνει τη σειρά του και το πιόνι του παραμένει στη θέση του μέχρι να ξαναπαίξει. Κερδίζει ο παίκτης που καταφέρνει να βγάλει πρώτος το πιόνι του από το λαβύρινθο.
“Απαλλάξτε με από τα ζωάκια”
Στόχος: αξιοποίηση της έλξης ή της άπωσης δυο μαγνητών
Υλικά: μικρά αντικείμενα ή ζωάκια από πλαστικό, ένας μαγνήτης για κάθε παίκτη, μια πλασική ή ξύλινη πλάκα πάνω στην οποία σχεδιάζονται δυο περιοχές ιδίων διαστάσεων χωρισμένες σε σύνορα.
Σκοπός του παιχνιδιού: Να έχει τα λιγότερα ζωάκια στην περιοχή του.
Διαδικασία: Οι παίκτες τοποθετούν στην περιοχή τους από έναν σωρό αντικειμένων. Με το σύνθημα κάθε παίκτης προσπαθεί ν᾽απαλλαγεί από τα αντικείμενα και να τα μεταφέρει στην περιοχή του αντιπάλου με τη βοήθεια των δυο μαγνητών, αξιοποιώντας την έλξη ή την άπωσή τους. Μόλις τελειώσει ο χρόνος, οι παίκτες σταματούν το παιχνίδι και συγκρίνουν τα αντικείμενα που έχουν στην περιοχή τους. Κερδίζει όποιος έχει τα λιγότερα αντικείμενα. ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ: αντίθετος στόχος του παιχνιδιού, ο παίκτης να μεταφέρει στην περιοχή του τα περισσότερα αντικείμενα.
(Πηγή: Δραστηριότητες Διερευνήσεις Ανακαλύψεις για παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού, εκδ. Τυπωθήτω) πηγή. http://meleniro.gr