Μιλάμε για το Πάσχα....
Η εβδομάδα μας ξεκίνησε και αρχίζουμε σιγά σιγά να οδεύουμε προς το
Πάσχα, γι' αυτό επιλέξαμε να ξεκινήσουμε την κουβέντα μας για τα Πάθη
του Χριστού και τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας με μια σειρά από
εικόνες της εκκλησίας μας που τοποθετήσαμε στον πίνακα συζήτησης στη
γωνιά της παρεούλας.
Δραστηριότητα 1η: Συζήτηση μέσα από τις εικόνες της εκκλησίας- Τα πάθη του Χριστού
Η Ανάσταση του Λαζάρου
Το Σάββατο πριν τη Μεγάλη Εβδομάδα γιορτάζουμε την Ανάσταση του Λαζάρου.
Ο Λάζαρος ήταν φίλος του Χριστού πολύ καλός, όταν κάποτε αρρώστησε οι
αδελφές του Μαρία και Μάρθα έτρεξαν να ειδοποιήσουν το Χριστό να έρθει
γρήγορα. Ο Χριστός όμως ήταν μακριά και δεν πρόλαβε. Όταν έφτασε ήταν
ήδη νεκρός τέσσερις μέρες και είχε ταφεί όπως συνηθιζόταν τότε σε μια
σπηλιά που έκλεινε με μια μεγάλη πέτρα. Ο Χριστός όμως προσευχόμενος
στον πατέρα του το Θεό και ζητώντας του να τον ακούσει για να πεισθεί ο
κόσμος, φώναξε "Λάζαρε, δεύρο έξω", που σημαίνει "Λάζαρε βγες έξω" και ο
Λάζαρος αναστήθηκε από τους νεκρούς με ένα ακόμη θαύμα του Χριστού. Ο
Χριστός έδωσε για άλλη μια φορά ένα μήνυμα: Η ζωή δεν τελειώνει με το
θάνατο.
Η Κυριακή των Βαϊων- Η είσοδος στα Ιεροσόλυμα
Αμέσως μετά το
Σάββατο του Λαζαρου ακολουθεί η Κυριακή των Βαϊων όπως λέγεται. Ο
Χριστός ζήτησε από τους μαθητές του να του φέρουν ένα γαϊδουράκι και
επειδή η πόλη της Ιερουσαλήμ δεν ήταν πολυ μακριά από τη Βηθανία, όπου
αναστήθηκε ο Λάζαρος, όλοι είχαν μάθει για το θαύμα και τον υποδέχτηκαν
στρώνοντας κλαδιά από φοίνικες (βάγια στα εβραϊκά), όπως εκαναν και
στους βασιλιάδες. Εμείς σήμερα στολίζουμε την εκλλησία με βάγιες
(κλαδάκια δάφνης ή ελιάς) μιας και δεν έχουμε φοίνικες στην Ελλάδα. Και
έτσι ξεκινά για την εκκλησία η Μεγάλη Εβδομάδα με τις Ακολουθίες των
Παθών (ψαλμοί και τροπάρια που αναφέρονται στα γεγονότα αυτά).
Ο Μυστικός
Δείπνος γιορτάζεται από την εκκλησία τη Μεγάλη Πέμπτη. Ο Χριστός κάλεσε
τους μαθητές του σε Δείπνο, καταλαβαίνοντας ότι πλησίαζε η ώρα που θα
τον πρόδιδαν και θα τον οδηγούσαν στο Σταυρό. Στο Δείπνο αυτό παρέδωσε
στους μαθητές του το Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας, τους προσέφερε άρτο
και τους είπε: "Λάβετε, φάγετε τούτο εστί το σώμα μου", τους προσέφερε
κρασί και τους είπε: "Πίετε εξ'αυτού πάντες τούτο εστί το αίμα μου",
αυτά τα λόγια που ακούμε και κάθε Κυριακή στην Εκκλησία όταν κοινωνούμε.
Ο Χριστός πλένει τα πόδια των συμμαθητών του
Συνηθιζόταν
πριν ξεκινήσει το Δείπνο οι δούλοι να πλένουν τα πόδια των κυρίων τους. Ο
Χριστός ήθελε να δείξει με αυτό ότι πρέπει οι άνθρωποι να είναι
ταπεινοί και να υπηρετούν τους συνανθρώπους τους. Το γεγονός αυτό
αναβιώνει σε πολλές εκκλησίες τη Μεγάλη Πέμπτη το πρωί και ονομάζεται
Ιερός Νιπτήρ.
Ο Χριστός προσεύχεται
Μετά το Δείπνο
ο Χριστός και οι μαθητές του πήγαν στο Όρος των Ελαιών (ελαιώνας) και
εκεί προσευχήθηκε στον πατέρα του για τελευταία φορά εάν μπορούσε να τον
απαλλάξει από αυτή τη Σταύρωση και του ζήτησε τη δύναμη να αντέξει αυτό
το Μαρτύριο, που θα περνούσε.
Ο Χριστός συλλαμβάνεται και οδηγείται στον Πόντιο Πιλάτο
Ο Χριστός μεταφέρει το Σταυρό του
Η Σταύρωση
Το γεγονός της Σταύρωσης γιορτάζεται επίσης τη Μεγάλη Πέμπτη το απόγευμα στην εκκλησία, όπου γίνεται αναπαράσταση της Σταύρωσης και βγαίνει για προσκύνηση ο Σταυρός του Χριστού.
Ο Επιτάφιος Θρήνος
Η Ανάσταση του Χριστού
Η Ανάληψη Του στους ουρανούς
Δραστηριότητα 2η: Ζωγραφίζω τα πάθη του Χριστού
Τα παιδιά
ζωγραφίζουν σε φύλλα εργασίας κατευθυνόμενα (ασπρόμαυρο σκίτσο) ή
ελεύθερα (αποδίδουν όπως θέλουν) τα πάθη του Χριστού σε διαδοχική
εξέλιξη.
Δραστηριότητα 3η: Χρονική ακολουθία- Τα πάθη του Χριστού (φύλλο εργασίας)
(Διαθεματική προσέγγιση- Τα πάθη του Χριστού και τα συναισθήματα που μας γεννώνται από την ανάμνηση των γεγονότων)
Τοποθετούμε
εικόνες από την ιστορία των παθών σε χρονική ακολουθία και γράφουμε πως
μας κάνει να αισθανόμαστε κάθε γεγονός, από την ανάσταση του Λαζάρου
έως και την Ανάσταση του Χριστού. (Κάτω από κάθε εικόνα βρίσκονται
τέσσερις φατσούλες χαρούμενος, λυπημένος, θυμωμένος, ντροπιασμένος και
τα παιδιά πρέπει να σημειώσουν αυτή που τα εκφράζει και να στηρίξουν στη
νηπιαγωγό την άποψή τους με ένα επιχείρημα, που το καταγράφουμε)
Σημ: Φύλλα εργασίας με τη δουλειά των παιδιών θα φωτογραφηθούν και θα αναρτηθούν σύντομα
Δραστηριότητα 4η: Η ιστορία της Λοιδοριάς
Η ιστορία:
Όταν μαθεύτηκε ότι οι Εβραίοι καταδίκασαν το Χριστό
να τον σταυρώσουν, μαζεύτηκαν τη νύχτα όλα τα φυτά και αποφάσισαν να μη δώσουν
το ξύλο τους για να φτιαχτεί ο σταυρός. Μονάχα η Λοιδοριά συμφώνησε. Όλα τ'
άλλα φυτά την αναθεμάτισαν τότε κι είπαν να είναι πάντα αφορεσμένη για τη
φοβερή προδοσία της. Από τότε οι ξυλοκόποι στα βουνά το αποφεύγουν για να μη
λερώσουν το τσεκούρι τους και να μη μαγαρίσουν μ’ αυτό την καθάρια φλόγα της
φωτιάς.
Διαβάζουμε
στα παιδιά την ιστορία της Λοιδοριάς και τους ζητούμε να τη
ζωγραφίσουν, όπως τη φαντάζονται. Ρωτάμε έπειτα τη γνώμη τους. Πώς θα
χαρακτηρίζανε αυτό το δέντρο; Τι σκέφτονται όταν ακούν την ιστορία; Τι
θα έκαναν αν ήταν στη θέση της λοιδοριάς; Τι θα έκαναν αν ήταν στη θέση
των άλλων δέντρων;