Δευτέρα 23 Απριλίου 2012

ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΠΑΙΔΙΑ ΓΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΤΟΝ ΠΑΙΔΙΚΟ ΜΑΣ ΣΤΑΘΜΟ...


Ο μπλε κάδος για όλα τα ανακυκλώσιμα σκουπίδια

Γιατί η οικογένεια διαχωρίζει τα σκουπίδια;
Διαχωρισμός σκουπιδιών

Με τι σχήμα μοιάζει αυτή η εικόνα;

Το σήμα της ανακύκλωσης
Γιατί εδώ το σήμα της ανακύκλωσης είναι πράσινο; 
Γιατί υπάρχει η γη μέσα και μάλιστα σε πράσινο χρώμα;

Το σήμα της ανακύκλωσης σε πράσινο χρώμα, με τη γη στο κέντρο πράσινη

Τί βλέπετε στην εικόνα; Από που ξεκινάει ένα προϊόν, που μεταφέρεται και πού καταλήγει;



Γιατί οι κάδοι έχουν διαφορετικό χρώμα; 
Γιατί δεν υπάρχει ένας κάδος;
Άραγε δεν πηγαίνουν όλα τα σκουπίδια στο σκουπιδότοπο;


Με αυτόν τον τρόπο ανιχνεύτηκαν οι προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών σχετικά με την ανακύκλωση προκειμένου να προχωρήσουμε παρακάτω.
Τα παιδιά δεν γνώριζαν τις κατηγορίες των υλικών που ανακυκλώνονται αλλά και τη διαδικασία. Η νηπιαγωγός εξήγησε τι ακριβώς είναι η ανακύκλωση και ότι έχει σχέση με κάδους και σκουπίδια, όπως προανέφεραν. Πιο συγκεκριμένα περιέγραψε πως γίνεται η ανακύκλωση, ποιες κατηγορίες συσκευασιών μπορούμε να ανακυκλώσουμε, τι μας δείχνει το σήμα της πάνω σε μια συσκευασία, που ανακυκλώνουμε, πόσο σημαντικό είναι αυτό για το περιβάλλον αλλά και τη διαδικασία που ακολουθούμε για τις μεγάλες συσκευές τηλεφωνώντας τον Δήμο.
Για την επεξήγηση της έννοιας ανακύκλωσης η νηπιαγωγός έδωσε τις εξής ερμηνείες: ξαναχρησιμοποιώ και επαναχρησιμοποιώ τα σκουπίδια για να φτιάξω νέες συσκευασίες.
  • Τι ανακυκλώνω; 
  • Πώς ανακυκλώνω;
  • Γιατί ανακυκλώνω;
Τα τρία  παραπάνω ερωτήματα ήταν βασικά για να αποκτήσουν τα παιδιά τις πρώτες χρήσιμες γνώσεις  για την έννοια και σημασία της ανακύκλωσης.
Επεξεργαστήκαμε τα ερωτήματα με τη βοήθεια των εικόνων που είχαμε δει, έγινε συζήτηση  και δόθηκαν οι κατάλληλες εξηγήσεις όπου και όταν χρειάστηκε.

Τελικά καταλήξαμε στα εξής συμπεράσματα:

Τι ανακυκλώνω;
  • χαρτί
  • πλαστικό
  • τενεκεδάκι, εννοώντας αλουμίνιο
  • γυαλί
  • μπαταρίες 
  • συσκευές του σπιτιού: ψυγείο- υπολογιστής- τηλεόραση- dvd
 Πώς ανακυκλώνω;
  • Πρώτα ξεχωρίζω τα σκουπίδια, εκτός και αν είναι μπλε ο κάδος όπου βάζω όλα τα ανακυκλώσιμα μέσα από χαρτί- γυαλί- αλουμίνιο, πλαστικό.
  • Τα πηγαίνω στον κάδο
  • Τα παίρνει ο σκουπιδιάρης
  • Τα πηγαίνει στο εργοστάσιο για ανακύκλωση
  • Το εργοστάσιο τα ξεχωρίζει, αν και όπου χρειάζεται, και τα λιώνει ή τα καίει (πλαστικό- αλουμίνιο- γυαλί) ή τα κάνει "ζωμό" (χαρτί)
  • Τα σκουπίδι τελικά γίνεται ένα καινούργιο πράγμα.
Πώς ανακυκλώνω τις συσκευές;
  • Παίρνω τηλέφωνο το Δήμο, να έρθει το φορτηγό του δήμου αν είναι μεγάλες οι συσκευές.
  • Αν είναι μικρές τις κουβαλάμε εμείς σε ειδικούς κάδους.
Γιατί κάνω ανακύκλωση;
  • Για να μη βρομίζω συνέχεια το περιβάλλον
  • Για να μη γεμίζουν οι σκουπιδότοποι με σκουπίδια
  • Γιατί προστατεύω τη γη και το περιβάλλον, τα πουλιά, τα φυτά, τα δέντρα, τους ανθρώπους
  • Για να έχω λιγότερα σκουπίδια, τα οποία αν ανακυκλώσω θα τα χρησιμοποιήσω και θα τα ξαναχρησιμοποιήσω.


Διαβάσαμε το παραμύθι "Ο κύριος Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια" της Σ. Ζαραμπούκα.

Στο παραμύθι γίνεται μια προσέγγιση της έννοιας αλλά και διαδικασίας της ανακύκλωσης την οποία αναλαμβάνει ο κύριος Μπεν με τη γυναίκα του τη Μου. "Ο κύριος Μπεν είναι ένας παράξενος άνθρωπος, αποκομμένος από τους άλλους. Ορισμένοι γείτονές του, βάζοντας στόχο να βρουν ποιο είναι το επάγγελμά του τον παρακολουθούν και διαπιστώνουν ότι κάνει ανεξήγητα πράγματα: κουβεντιάζει στον κήπο του με τα πουλιά ή ψαχουλεύει μαζί με τη γυναίκα του, τη Μου, τις σακούλες των σκουπιδιών της γειτονιάς.... Η επίσκεψη όμως μιας γειτόνισσας θα διαλευκάνει το ... μυστήριο"



Φτιάξαμε τη γωνιά της ανακύκλωσης στην τάξη μας. Ωστόσο αποφασίσαμε με τα παιδιά να κάνουμε τρεις κάδους, μιας και δεν χρησιμοποιούμε γυαλί στο σχολείο μας. Έτσι λοιπόν στον ένα κάδο θα ρίχνουμε όλα τα χάρτινα, στον άλλο όλα τα πλαστικά και στον τρίτο τα αλουμινένια. Για να ολοκληρώσουμε τη γωνιά μας χωριστήκαμε σε ομάδες και αποφασίσαμε:
  • μια ομάδα με 6 παιδιά έψαξε σε εφημερίδες και περιοδικά για να βρει εικόνες από συσκευασίες πλαστικές, χάρτινες και αλουμινένιες, οι οποίες θα δήλωναν το είδος του κάδου.
  • μια ομάδα με 3 παιδιά έγραψε σε χαρτί το είδος του κάδου.
  • μια ομάδα με 3 παιδιά χρωμάτισε και έκοψε το σήμα της ανακύκλωσης
  • και μια τελευταία ομάδα με 3 παιδιά έγραψε τον τίτλο της γωνιάς.

 



Μια δραστηριότητα που άρεσε πολύ στα παιδιά, και η οποία ξεκίνησε αυθόρμητα από τα ίδια την ώρα του φαγητού ήταν η αναζήτηση του σήματος ανακύκλωσης στις συσκευασίες των προϊόντων. Αφού μάθαμε για το σήμα της ανακύκλωσης, την ίδια μέρα την ώρα του φαγητού, τα παιδιά  το παρατήρησαν στους χυμούς, στα πλαστικά τάπερ, στα μπουκάλια του νερού. 
Στην δραστηριότητα αυτή η νηπιαγωγός ζητούσε από τα παιδιά να ψάξουν στην τάξη, στο μπακάλικο, στο κουκλόσπιτο, στο οικοδομικό υλικό συσκευασίες και αντικείμενα που αναγράφουν επάνω το σήμα της ανακύκλωσης. Βρήκαμε πλαστικά, χάρτινα και αλουμινένια αντικείμενα και συσκευασίες και τα ομαδοποιήσαμε.










Στο λογισμικό kidspiration δημιουργήσαμε ένα φύλλο εργασίας, ένα πίνακα διπλής εισόδου. Στον πίνακα υπάρχει οριζόντια η ιδιότητα των υλικών: Ανακυκλώνεται- Δεν ανακυκλώνεται. Κάθετα υπάρχει μαι λίστα από διάφορα υλικά. Τα παιδιά έπρεπε να σημειώσουν σέρνοντας έναν κύκλο από δεξιά την ιδιότητα του υλικού.