Κυκλοφοριακή αγωγή 2014- με το Σταμάτη & το Γρηγόρη
Στα πλαίσια της αγωγής υγείας ασχολούμαστε εδώ και καιρό με την
κυκλοφοριακή αγωγή, ξεκινώντας από τις υπάρχουσες εμπειρίες και
γνώσεις των παιδιών, εξετάζουμε διαθεματικά την κυκλοφοριακή αγωγή και
μέσα από βιωματικές καταστάσεις, παιχνίδια, εικόνες και κατασκευές αλλά
και τη χρήση του Η/Υ, στοχεύουμε στο ν” αναπτύξουν τα παιδιά δεξιότητες
και στάσεις σωστής συμπεριφοράς ως πεζοί, οδηγοί (ποδήλατο-πατίνι) και
επιβάτες.
Αφορμή στάθηκε η εξής ανακοίνωση στην παρεούλα ενός νηπίου: - Η ΜΑΜΑ ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΝΑ ΜΗ ΒΑΛΟΥΜΕ ΖΩΝΗ ΚΑΙ Η ΜΑΜΑ ΦΡΕΝΑΡΕ ΚΑΙ Η ΑΔΕΛΦΗ ΜΟΥ ΧΤΗΠΗΣΕ ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΤΗΣ.
Μετά από αυτή τη δήλωση, όλοι είχαν κάτι να πουν, οπότε όπως
καταλαβαίνετε η συζήτηση «φούντωσε» και πρόλαβα να καταγράψω (δυστυχώς)
μόνο όσα ακολουθούν: – Η ΜΑΜΑ ΣΟΥ ΕΚΑΝΕ ΒΛΑΚΕΙΑ ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ. – ΑΝ ΔΕ ΦΟΡΑΜΕ ΖΩΝΗ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΧΤΥΠΗΣΟΥΜΕ ΑΣΧΗΜΑ ΚΑΙ ΝΑ
ΠΑΘΟΥΜΕ ΣΟΒΑΡΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΠΟΥ ΘΑ ΤΟ ΛΥΣΟΥΜΕ ΣΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ. -ΜΕΡΙΚΕΣ
ΦΟΡΕΣ ΕΓΩ ΦΟΡΑΩ ΖΩΝΗ. -ΟΤΑΝ ΕΙΝΑΙ ΚΟΝΤΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΕΓΩ ΔΕ ΒΑΖΩ ΖΩΝΗ. –
ΕΓΩ ΠΑΝΤΟΤΕ ΦΟΡΑΩ ΖΩΝΗ. -ΕΓΩ ΔΕ ΦΟΡΑΩ ΖΩΝΗ ΑΛΛΑ ΚΑΘΟΜΑΙ ΣΤΟ ΚΑΡΕΚΛΑΚΙ.
– ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΑΡΕΚΛΑΚΙ; -ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΚΑΡΕΚΛΑΚΙ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟ ΚΑΙ
ΚΑΘΟΜΑΙ ΕΚΕΙ ΓΙΑΤΙ ΕΚΕΙ ΚΑΘΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΜΑΜΑ. -ΕΓΩ ΚΑΘΟΜΑΙ ΣΤΟ ΚΑΡΕΚΛΑΚΙ
ΓΙΑΤΙ ΑΝ ΔΕΝ ΚΑΤΣΩ ΘΑ ΜΑΣ ΔΩΣΟΥΝ ΠΡΟΣΤΙΜΟ. – ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΟ; –
ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΠΟΥ ΔΙΝΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΑΣΤΥΝΟΜΟΥΣ. – ΟΤΑΝ ΤΟ ΦΑΝΑΡΙ ΕΙΝΑΙ
ΚΟΚΚΙΝΟ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗ ΜΕΡΙΑ ΠΕΡΝΑΝΕ ΑΛΛΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ. – ΟΤΑΝ
ΠΗΓΑΙΝΑΜΕ ΣΤΗ ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ ΕΣΚΑΣΕ ΤΟ ΛΑΣΤΙΧΟ ΚΑΙ ΤΡΑΚΑΡΑΜΕ ΑΛΛΑ ΔΕ
ΧΤΥΠΗΣΑΜΕ ΓΙΑΤΙ ΦΟΡΑΓΑΜΕ ΖΩΝΗ. – ΤΗ ΖΩΝΗ ΑΥΤΗ ΤΗ ΛΕΝΕ «ΑΣΦΑΛΕΙΑ» ΑΛΛΑ
ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΓΙΑΤΙ. – ΓΙΑΤΙ ΜΑΣ ΚΡΑΤΑΕΙ ΝΑ ΜΗ ΧΤΥΠΗΣΟΥΜΕ ΟΤΑΝ ΓΙΝΕΤΑΙ
ΤΡΑΚΑΡΙΣΜΑ. – ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΡΑΚΑΡΙΣΜΑ; – ΟΤΑΝ ΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΤΣΟΥΓΚΡΑΝΕ ΚΑΙ
ΧΑΛΑΝΕ ΚΑΙ ΟΙ ΜΠΑΜΠΑΔΕΣ ΦΩΝΑΖΟΥΝ. – ΟΤΑΝ ΕΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΧΤΥΠΑΕΙ ΤΟ
ΑΛΛΟ ΚΑΙ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ. – ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΕΡΧΕΤΑΙ ΚΙ ΕΝΑ
ΑΛΛΟ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΜΕ ΣΕΙΡΗΝΑ ΠΟΥ ΣΕ ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ. – ΕΙΝΑΙ ΟΤΑΝ
ΤΡΑΓΟΥΔΑΜΕ ΔΥΝΑΤΑ Η ΜΑΛΩΝΟΥΜΕ ΚΑΙ Η ΜΑΜΑΜ ΛΕΕΙ: «ΗΣΥΧΑ ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΤΡΑΚΑΡΩ»
– ΟΤΑΝ ΜΑΛΩΝΟΥΜΕ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΓΥΡΝΑΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΜΑΛΩΣΕΙ ΚΑΙ
ΔΕ ΒΛΕΠΕΙ ΚΑΙ ΤΡΑΚΑΡΕΙ. – ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΣΑΣ ΜΑΛΩΝΕΙ ΟΤΑΝ ΘΑ ΚΑΤΕΒΕΙΤΕ; –
ΤΗ ΖΩΝΗ ΤΗ ΦΟΡΑΜΕ ΠΑΝΤΑ ΟΠΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΜΕ ΚΑΙ ΣΤΑ ΜΑΚΡΙΝΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΚΟΝΤΙΝΑ
ΜΕΡΗ. Με τούτα και με εκείνα λοιπόν αρχίσαμε την ενασχόλησή μας με
τον κο ΚΟΚ, τα σήματα, τα φανάρια, τι μας δείχνουν και γιατί υπάρχουν.
Ετσι διαβάσαμε το βιβλίο «Καλώς τον κο ΚΟΚ» (Υπουργείο Μεταφορών &
Επικοινωνιών – 2007) που μας έφερε ο Στάθης, και πήραμε και πολλές
ιδέες από το βιβλίο «Κυκλοφοριακή Αγωγή» Δνση Π.Ε. Πειραιά – 2007 –
ΥΠΕΠΘ – ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ.
Στη συνέχεια μπήκε στην «ζωή» της τάξης μας ο «ταξάκης» όπως τον
αποκαλούν τα παιδιά , το εκπαιδευτικό λογισμικό «Μαθαίνω να κυκλοφορώ με
ασφάλεια» της KIDMEDIA με πολλές δραστηριότητες με τις οποίες τα
παιδιά ασχολούνται καθημερινά σε ομάδες των 2 ατόμων. Με τη βοήθεια του
«ταξάκη» εκτυπώσαμε και φτιάξαμε τα δικά μας σήματα, τα
πλαστικοποιήσαμε και τα χρησιμοποιούμε ως υλικό αναφοράς, ως εποπτικό
υλικό αλλά και για να παίζουμε το παιχνίδι «ΚΑΝΕ ΟΤΙ ΣΟΥ ΛΕΩ». Στο
παιχνίδι αυτό τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η μία ομάδα είναι «τα
αυτοκίνητα» και η άλλη «τα σήματα», κάθε παιδί αυτοκίνητο πρέπει να
κάνει ότι του λέει ή μάλλον καλύτερα ότι του δείχνει το παιδί-σήμα,
αλλιώς παίρνει πρόστιμο δηλαδή χάνει τη σειρά του σε ένα γύρο. Μ” αυτό
τον τρόπο τα παιδιά εναλλάσσονται στους ρόλους και αναγνωρίζουν τα
σήματα του ΚΟΚ.
Τ α παιδιά είπαν ότι θα ήθελαν να έχουν τα δικά τους φανάρια κι έτσι
φτιάξαμε με χαρτί κάνσον και γλασέ φανάρια για πεζούς και για αυτοκίνητα
για όλους.
Για να εξοικειωθούμε περισσότερο με τα σήματα παίξαμε το παιχνίδι «memory» (βρες τα ζευγάρια) στην τάξη σε ομάδες.
Και το παιχνίδι συνεχίζεται……………………………..»οδηγούμε» τα αυτοκίνητά μας
πάνω στο χαλί κυκλοφοριακής αγωγής όχι τυχαία τώρα πια αλλά ακολουθώντας
τους κανόνες του ΚΟΚ και αιτιολογώντας τις επιλογές μας……
Το ίδιο κάναμε και μέσα στην τάξη, πήραμε τα στεφάνια της
ψυχοκινητικής,» τα μεταμορφώσαμε » σε τιμόνια και οδηγήσαμε ακολουθώντας
τον ΚΟΚ……………………………………..
Και αφού «γίναμε» αυτοκίνητα είπαμε να φτιάξουμε και τα δικά μας, αν
σας αρέσει το αυτοκίνητο μπορείτε να το βρείτε στο εκπληκτικό και
πασίγνωστο
kpokotak.
Στον Η/Υ της τάξης παρακολουθήσαμε πολλές σχετικές με τον ΚΟΚ ταινίες , που μπορείτε να δείτε παρακάτω………….
Αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τις παραπάνω ταινίες μπορείτε να τις βρείτε στους συνδέσμους που ακολουθούν.
Κυκλοφοριακή αγωγή
Οδική ασφάλεια
Μαθαίνω να κυκλοφορώ στο δρόμο
Αν θέλετε μπορείτε επίσης να παίξετε ένα παιχνίδι memory σχετικό με τον ΚΟΚ από το
ram kid πατώντας τον σύνδεσμο.
Επίσης μπορείτε να παρακολουθήσετε μια ωραία παρουσίαση για τον ΚΟΚ τη
«ΣΗΜΑΤΟΥΛΑ» από το 2/θεσιο Δημοτικό Σχολείο Κορωνίδας της Νάξου πατώντας το σχετικό σύνδεσμο και κατόπιν επιλέγοντας την κυκλοφοριακή αγωγή.
Πολύ καλό υλικό, παρουσίαση, ασκήσεις και παιχνίδι τί έμαθες μπορείτε να δείτε και στο
12ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου πατώντας το σύνδεσμο.
Στο βιβλίο της κυκλοφοριακής αγωγής Π.Ε. Πειραιά βρήκαμε ένα πολύ
ωραίο σχετικό ποίημα τον «Σηφουνάκη», που τα παιδιά αγάπησαν πολύ και το
λένε συνέχεια, παραθέτουμε λοιπόν το κείμενο και αν σας αρέσει μπορείτε
να το μάθετε κι εσείς.
Μια φορά κι εναν καιρό, σ” ένα όμορφο χωριό
ζούσε ένα αγοράκι που το λέγαν Σηφουνάκη
το φανάρι δεν κοιτούσε και σαν σίφουνας περνούσε.
Και του λέγαν να προσέχει, μα αυτός μυαλό δεν έχει
και μια άσχημη στιγμή, τον χτυπά μια μηχανή
μάθημα έλαβε μεγάλο και δεν τρέχει τώρα άλλο.
Εχουμε την τύχη έξω από το νηπιαγωγείο μας να υπάρχει σχολική
τροχονόμος η κα Ελένη, έτσι λοιπόν μια και την βλέπουμε και μας βοηθά
καθημερινά, την καλέσαμε στο νηπιαγωγείο για να μας μιλήσει για τη
δουλειά της, και με την ευκαιρία γίναμε κι εμείς για λίγο σχολικοί
τροχονόμοι, όπως θα δείτε στις παρακάτω φωτογραφίες.
γινομαι σχολικος τροχονομος
παρεα με τη σχολικη τροχονομο
μαθαινω για τη σχολικη τροχονομο
Στο τέλος της ενασχόλησής μας με τον κο ΚΟΚ μάθαμε τόσα πολλά που
πλέον είμασταν έτοιμοι για να πάρουμε το δίπλωμα του καλού ποδηλάτη και
πεζού και το πήραμε όπως βλέπετε στις σχετικές φωτογραφίες.
δίπλωμα καλού ποδηλάτη και πεζού
διπλωμα του καλου ποδηλατη και πεζου
Τέλος τα παιδιά αποφάσισαν όλα όσα έβαψαν, κατασκεύασαν, ζωγράφισαν,
σχεδίασαν και έμαθαν να τα βάλουν σε ένα ξεχωριστό φάκελο το φάκελο του
«Σταμάτη & του Γρηγόρη» όπως τον βαφτίσανε , κι έτσι οπως θα δείτε
στις φωτογραφίες χρειαστήκαμε μπόλικο χαρτί του μέτρου και φαντασία και
οι φάκελοι ήταν έτοιμοι.
Τελειώνοντας λοιπόν παραθέτουμε και υλικό από φύλλα και δράσεις
εργασίας τις οποίες μπορείτε και να δείτε και να εκτυπώσετε αν σας
ενδιαφέρει πατώντας το σύνδεσμο κυκλοφορώ. Πολλές ευχαριστίες για τη
δημιουργία του παραπάνω συνδέσμου στη «δασκάλα» μου Παρασκευή Βλαχάκη!
ΚΥΚΛΟΦΟΡΩhttp://blogs.sch.gr/ssidiro