Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013

ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ. ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Σχεδιασμός 1ης Δραστηριότητας με θέμα: «Στη χώρα των ζώων».

Στόχος/οι της δραστηριότητας:
Κύριος στόχος: Ενίσχυση της εκφραστικότητας των παιδιών μέσα από μιμήσεις των κινήσεων και των χαρακτηριστικών των ζώων με το σώμα, τη φωνή ή και μορφασμούς προσώπου.
Δευτερεύοντες στόχοι:
1.Πρώτη επαφή με τις μουσικές έννοιες του ρυθμού, της έντασης και της διάρκειας.
2. Ανάπτυξη της δημιουργικότητάς τους.
3. Να ψυχαγωγηθούν
Γνωστικές περιοχές που εμπλέκονται:
Δημιουργία και έκφραση- φυσική αγωγή, μουσική, μελέτη περιβάλλοντος.
Υλικά:Εικόνες με ζώα
Μέθοδος/οι:Συζήτηση

α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ξεκίνημα της δραστηριότητας με συγκεκριμένες δράσεις για τη διαπίστωση των προηγούμενων γνώσεων των παιδιών.
Η πρώτη δραστηριότητα, είναι μία άσκηση γνωριμίας στην οποία τα παιδιά καλούνται να πουν με διάφορους τρόπους τα ονόματα τους. Θα ρωτήσω αν έχουν ξανακάνει κάτι τέτοιο, για να δω αν έχουν κάποια προηγούμενη σχετική εμπειρία ή γνώση. Έπειτα, θα τους πω να φανταστούν ότι θα κάνουμε ένα μεγάλο ταξίδι και θα περάσουμε από πολλές παράξενες και διαφορετικές χώρες, στις οποίες ζουν περίεργοι άνθρωποι, ζώα ή αντικείμενα. Κάθε φορά που περνάμε από μια χώρα θα πρέπει να κάνουμε και κάτι διαφορετικό. Η πρώτη χώρα που επισκεπτόμαστε είναι η χώρα των ζώων.
1) Τα παιδιά λένε τα ονόματά τους με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά (π.χ. τραγουδιστά, αργά, γρήγορα, δυνατά, σιγά, χαρούμενα, λυπημένα).
2) Τα παιδιά βλέποντας έξω από το παράθυρο καλούνται να πουν τραγουδιστά ότι βλέπουν.
β. ΚΥΡΙΩΣ ΜΕΡΟΣ
Με ερωτήσεις θα ενθαρρύνω τα παιδιά να μιλήσουν.
Με αφορμή εικόνες ζώων τα παιδιά καλούνται να αναγνωρίσουν τα ζώα που βλέπουν. Για να υποκινήσω το ενδιαφέρον τους θα τους προτείνω να κάνουμε ένα ταξίδι στη χώρα των ζώων για να δούμε πώς επικοινωνούν και εκφράζονται αντίστοιχα κι αυτά.
Έπειτα θα δείξω στα παιδιά κάποιες εικόνες από ζώα και θα τους ρωτήσω αν ξέρουν τα ζώα που βλέπουν πώς κινούνται και τι ήχο κάνουν καθώς και τι θα μπορούσαν να λένε αν μιλούσαν μεταξύ τους. Στο τέλος της δραστηριότητας θα γίνουν διάλογοι μεταξύ των ζώων, την πρώτη φορά μόνο με το σώμα, τη δεύτερη μόνο με τη φωνή και την τρίτη και με τα δύο.
Τα παιδιά θα εκφραστούν κινητικά και με μορφασμούς του προσώπου προκειμένου να δείξουν πώς κάνουν κάποια ζώα ή πώς επικοινωνούν μεταξύ τους. Για παράδειγμα, θα προσπαθήσουν να δείξουν πώς θα μιλήσει ο ελέφαντας με το ποντίκι ή πώς κάνει ο σκύλος.
γ. ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Στο κλείσιμο της δραστηριότητας και για να βοηθήσω τα παιδιά να «βγουν» από τους ρόλους των ζώων θα προσκαλέσω τα παιδιά να ακούσουν ένα χαλαρωτικό κομμάτι και συγχρόνως θα τους πω πως η αναπνοή είναι ένα τρένο που ταξιδεύει και μπαίνει πρώτα στα ρουθούνια, μετά κατεβαίνει στο λάρυγγα καΙ τα πνευμόνια και τέλος σφυρίζει από το στόμα.
Τα παιδιά αφού χαλαρώσουν θα αναπνεύσουν και με διάφορους ρυθμούς, αργά, γρήγορα, διακοπτόμενα, με αναστεναγμούς.

Σχεδιασμός 2ηςΔραστηριότητας με θέμα: «Στη χώρα των περίεργων ανθρώπων και μηχανών».

Στόχος/οι δραστηριότητας:
Κύριος στόχος:Ανάπτυξη φαντασίας, δημιουργικότητας, έκφραση συναισθημάτων και απόδοση μιας κατάστασης μέσω ελεύθερης κίνησης στο χώρο και μορφασμών πρόσωπου. Έμφαση στην ποιότητα της κίνησης αργά-γρήγορα.
Δευτερεύοντες στόχοι:Ψυχαγωγία
Γνωστικές περιοχές που εμπλέκονται:
Δημιουργία και έκφραση συναισθημάτων, Φυσική αγωγή, μελέτη περιβάλλοντος.
Υλικά:Cd με χαλαρωτική μουσική.
Μέθοδος/οι:Συζήτηση, παιχνίδι ρόλων.

α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ξεκίνημα της δραστηριότητας με συγκεκριμένες δράσεις για τη διαπίστωση των προηγούμενων γνώσεων και ιδεών των παιδιών.
· ΑΛΥΣΙΔΑ ΗΧΩΝ: Στην αρχή της δραστηριότητας τα παιδιά σε κύκλο παίρνουν έναν ήχο κάθε φορά και τον επαναλαμβάνουν στον διπλανό τους. Μπορεί να είναι ήχοι από ζώα, μεταφορικά μέσα, κλπ.
· ΚΟΥΤΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ: Στη συνέχεια, θα τους προτείνω ασκήσεις για έκφραση συναισθημάτων. Για παράδειγμα, πώς θα δείχναμε τη λύπη τη χαρά κτλ. Τα παιδιά θα επιλέξουν τυχαία καρτέλες από το κουτί των συναισθημάτων.
Τα παιδιά θα μεταφέρουν ότι ήχο ακούν και έπειτα θα «παίξουν» με τα συναισθήματα προσπαθώντας να τα εκφράσουν.
β. ΚΥΡΙΩΣ ΜΕΡΟΣ
Θα ενθαρρύνω τα παιδιά να μιλήσουν με ερωτήσεις.
· Μετά από σύντομη συζήτηση για το θέμα της προηγούμενης δραστηριότητας που αφορούσε τα ζώα, θα ξεκινήσει και πάλι το ταξίδι στις διάφορες χώρες. Αυτή τη φορά θα γίνει επίσκεψη στη χώρα των περίεργων ανθρώπων και των περίεργων μηχανών (άνθρωποι πάνω σε βούτυρο, σε καρφιά, άνθρωποι στενοχωρημένοι, θυμωμένοι, σε σύννεφα, μηχανή με μπουρμπουλήθρες, μηχανή περίεργων χαιρετισμών κτλ).
· Έπειτα θα γίνει η άσκηση με τα ξαφνιάσματα - αντιξαφνιάσματα (από το γρήγορο στο αργό κτλ., απομόνωση του ενός μέλους του σώματος).
Τα παιδιά θα ξεκινήσουν και πάλι το ταξίδι στη χώρα των περίεργων ανθρώπων και μηχανών και θα προσπαθήσουν να φανταστούν τι κινήσεις μπορεί να κάνουν οι περίεργοι άνθρωποι ή πώς λειτουργούν οι περίεργες μηχανές.
γ. ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Στο κλείσιμο της δραστηριότητας θα γίνει αποθεραπεία όπου τα παιδιά θα κληθούν να χαλαρώσουν και θα γίνουν όπως το μέλι που χύνεται στο βούτυρο, όπως τα πούπουλα που πέφτουν ή θα τεντωθούν σαν ελατήρια και μετά θα κάνουν πως λιποθυμούν. Στο τέλος θα κάνουν πάλι την άσκηση με την αναπνοή-τρένο.
Τα παιδιά ακούγοντας μια χαλαρωτική μουσική θα «βγουν» από τους ρόλους τους και θα χαλαρώσουν με αφορμή τα συγκεκριμένα παραδείγματα.

Σχεδιασμός 3ηςΔραστηριότητας με θέμα: «Στη χώρα των φρούτων».

Στόχος/οι δραστηριότητας:
Κύριος στόχος: Ανάπτυξη φαντασίας, δημιουργικότητας, έκφραση συναισθημάτων. Να μπορούν δηλαδή τα παιδιά να κινούνται ελευθέρα στο χώρο και μέσω των μορφασμών του πρόσωπου και των γρήγορων ή αργών κινήσεων του σώματος, να δείχνουν μια κατάσταση σχετική με το συναίσθημα (συνδυασμός μορφασμών-κινήσεων και συναισθημάτων).
Δευτερεύοντες στόχοι:
Ψυχαγωγία, επαφή με τις γεύσεις των φρούτων.
Γνωστικές περιοχές που εμπλέκονται:
Δημιουργία και έκφραση-φυσική αγωγή, μελέτη περιβάλλοντος.
Υλικά:Εικόνες από φρούτα, αληθινά φρούτα,cd με χαλαρωτική μουσική.
Μέθοδος/οι:Συζήτηση, παιχνίδι ρόλων.

α.ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ξεκίνημα της δραστηριότητας με συγκεκριμένες δράσεις για τη διαπίστωση των προηγούμενων γνώσεων και ιδεών των παιδιών.
Στη αρχή της δραστηριότητας θα προτείνω στα παιδιά ασκήσεις ματιών, βλέμματος, γλώσσας, στόματος, φωνής, προσώπου. Δηλαδή πώς θα έκανε η γλώσσα, τα μάτια, το στόμα κτλ. αν για παράδειγμα έπαιζε ποδόσφαιρο. Θα τους ρωτήσω αν έχουν ξαναδοκιμάσει να κάνουν κάτι τέτοιο και πόσο συχνά εκφράζονται με αυτό τον τρόπο, δηλαδή χωρίς να μιλήσουν. Για να υποκινήσω το ενδιαφέρον τους θα τους πω πως θα κάνουμε και πάλι ένα ταξίδι αλλά αυτή τη φορά στη χώρα των φρούτων.
Τα παιδιά θα εκφραστούν με το πρόσωπο και θα δώσουν διαφορετικές ιδέες για την καθεμιά κατάσταση-συνθήκη.
β.ΚΥΡΙΩΣ ΜΕΡΟΣ
Θα ενθαρρύνω τα παιδιά να μιλήσουν με ερωτήσεις.
Στο κυρίως μέρος θα δείξω στα παιδιά εικόνες φρούτων και αφού πρώτα τα αναγνωρίσουν θα τους ρωτήσω τι γεύση έχουν. Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να τα δοκιμάσουν κιόλας.
Έπειτα θα ρωτήσω στα παιδιά τι νιώθουν όταν γεύονται ένα συγκεκριμένο φρούτο και εκεί θα παρατηρήσω τους μορφασμούς που θα κάνουν.
Το ταξίδι ξεκινάει και πάλι κι αυτή τη φορά περνάμε από τη χώρα των φρούτων. Μετά θα τους πω ότι τα φρούτα συναντούν τους περίεργους ανθρώπους.
Στο τέλος θα γίνουν αυτοσχέδιοι διάλογοι με τα φρούτα (μορφασμοί) και τους περίεργους ανθρώπους (συναισθήματα και κινήσεις).
Τα παιδιά, αφού δοκιμάσουν τα φρούτα, θα ταξιδέψουν στη χώρα τους για να δείξουν με ποιους μορφασμούς θα δείχναμε τη γεύση του κάθε φρούτου για παράδειγμα η μπανάνα που είναι γλυκιά ή το πράσινο μήλο που είναι ξινό. Έπειτα θα κάνουν διαλόγους για να συνδυαστεί ο μορφασμός του προσώπου με τα συναισθήματα και τις κινήσεις.
γ.ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Στο κλείσιμο της δραστηριότητας θα γίνει η αποθεραπεία. Σε αυτό το σημείο τα παιδιά θα χαλαρώσουν και θα κάνουν την άσκηση με το σποράκι που φυτρώνει σιγά-σιγά και γίνεται λουλούδι μέσω αναπνοών. Στο τέλος θα κάνουν πάλι την άσκηση με την αναπνοή-τρένο.
Τα παιδιά ακούγοντας τη χαλαρωτική μουσική θα πάρουν αναπνοές.















Πηγή: Διπλωματική- Χαρά Χρυσάφη